رویارویی مستکبران زمانه ما با اسلام بدون شک با پیروزی اسلام به پایان خواهد رسید.

سیاسی - تحلیل اخبار روز

تبلیغات در سایت ما
تبلیغات در سایت ما تبلیغات در سایت ما

تبلیغات سایت

ما سی سال تمام نقاط ضعف و قوت آمریکا ئیها را شناسایی و برای آن برنامه ریزی کرده‌ایم......

مراسم تشییع و خاکسپاری پیکر حاجی پیرانشهری یکی از جان باختگان فاجعه منا +تصاویر

مراسم ادای احترام ، استقبال و تشییع پیکر شهید ابوبکر یوسفی یکی از جان باختگان فاجعه منا در کاروان مهاباد امروز در پیرانشهر برگزار شد.

فرزند یکی از قربانیان فاجعه‌ی منا: «عزّت» خود را مدیون «اقتدار ولایی» هستیم نه «دیپلماسی التماس»

محمدجواد اخوان فرزند یکی از قربانیان فاجعه اخیر در مناست. پدر او «مرحوم حجت‌الاسلام‌والمسلمین حاج شیخ محمدصادق اخوان» در این سفر جان خود را از دست داد.
محمدجواد در دلنوشته‌ای به محضر رهبر انقلاب، مطالبی را بیان کرده است:
«عرض سپاس ویژه این کمترین و دیگر بازماندگان از حضرت‌عالی آن است که در این زمانه حساس، صلابت و اقتدار برخاسته از صولت حیدری‌تان، بازیچه‌های دست دشمن را به عقب راند و می‌دانیم که این «عزّت» خود را مدیون «اقتدار ولایی» خود هستیم نه «دیپلماسی التماس». یک هفته‌ سرنوشت‌سازی که ابدان مطهر این عزیزان پاکباخته در صحرای حجاز در سردخانه‌ها و کانتینرها رها شده بود «دیپلماسی التماس» مشغول مصافحه با شیطان بزرگ بود و التماس از «امیرک»هایی که روزی تاج‌وتخت خود را در قمار احمقانه در حمایت از صدام حسین ملعون باختند!
بگذار عده‌ای خوش‌خیالانه وانمود کنند که این «دیپلماسی التماس» بوده است که «عزت و شرف ملت ایران» را حفظ کرده است اما تاریخ گواهی خواهد داد که آن دو جمله از زبان ولی امر مسلمین جهان خارج شد و از «عکس‌العمل سخت و خشن» سخن به میان آمد، ورق را برگرداند.»

عکس نوشت : لازم باشد سعودی‌ ها را گوشمالی می‌ دهیم/پایان خویشتنداری ایران و زمان تودهنی زدن به عربست

امام خمینی: حجتیه ای های بیشعور مشروب و فحشا و ظلم را برای ظهور امام زمان عج مفید و راهگشا می‌دانستن

درود بر شجاعت مقام معظم رهبری / رفتار عربستان کاملا تغییر کرد

وزیر بهداشت عربستان: آماده همکاری هستیم/ابلاغ پیام تسلیت پادشاه سعودی

پس از سخنان مقام معظم رهبری که خطاب به عربستان فرمودند اگر قرار شد عکس‌العملی نشان دهیم، عکس‌العمل ما خشن و سخت خواهد بود.‬ و اگر ایران بخواهد عکس العملی نشان دهد، اوضاع آنها خوب نخواهد بود.
زیر بهداشت عربستان ضمن تسلیم پیام تسلیت پادشاه این کشور به دولت ایران و قربانیان حادثه منا تاکید کرد که دولت ریاض آماده همکاری با تهران است

خبر فوری ................

ویژه/ رهبر انقلاب ساعتی پیش وارد مازندران شدند و فردا در نوشهر سخنرانی مهمی ایراد خواهند کرد.
تکمیلی/ رهبری جهت حضور در مراسم فارغ التحصیلی دانش آموختگان دانشکده نیروی دریایی، وارد نوشهر شدند.

نبود بالگرد مشکل مهار آتش‌سوزی جنگل‌های پیرانشهر / 10هکتار از جنگل‌های پیرانشهر سوخت

پیرانشهر سوخت

 

 مسئول خدمات ایمنی و آتش نشانی پیرانشهر گفت: بخشی از جنگلهای منطقه حفاظت شده پیرانشهر از دیروز طعمه حریق شد.

 

  

 
 
 
   

سید رسولی در گفتگو با کوردپیام اظهار کرد: آتش‌سوزی گسترده از دیروز دو‌شنبه، ششم مهرماه بخشی از جنگلهای روستای گولک توابع شهرستان پیرانشهر را فرا گرفت که نیروهای امدادی آتش‌نشانی، نیروهای سپاه و بسیج، نیروهای مردمی  منطقه تا شب در حال مهار آتش بودند.

10هکتار از جنگل‌های پیرانشهر سوخت

وی اظهار کرد: این منطقه که دچار آتش‌سوزی شده صعب العبور و سخت گذر است که متاسفانه از دیروز ماشین آلات در روستای گولک مستقر شده اند اما راه دسترسی زمینی وجود ندارد و برای مهار آن نیاز به بالگرد وجود دارد.

مسئول خدمات ایمنی و آتش نشانی پیرانشهر گفت: مردم  با شاخه و برگ درختان و بیل و آب پاش ها در حال خاموش کردن آتش هستند.

رسولی با بیان این که برای به کمک گرفتن بالگرد باید از استان آذربایجان شرقی کمک گرفت و آذربایجان غربی بالگرد ندارد اضافه کرد: د در سال جاری این دومین مورد آتش سوزی در منطقه حفاظت شده پیرانشهر است که باید بصورت جدی بررسی و پیگیری شود چرا این مشکلات پیش می‌آید.

وی افزود: طبق برآورد اولیه به حدود 10هکتار از این منطقه خسارت وارد شده است.

 آتش سوزی سطحی بوده و عامل انسانی در آن دخالت دارد

محمد صادق امین عشایری، مدیریت بحران شهرستان پیرانشهر در گفتگو با کوردپیام  گفت: خوشبختانه آتش سوزی سطحی است که به عمق یعنی ریشه درختان نرسیده که دیروز تا پاسی از شب با مردم منطقه توانستیم آن را مهار کنیم.

وی گفت: امروز هم دوباره در منطقه ای دیگر آتش سوزی رخ داده است که تا الان توانسته ایم به وسیله مردم روستاهای منطقه و شهرستان بخشی از آن را کنترل کنیم که انشاءالله تا آخر وقت تماما" مهار خواهد شد.

امین عشایری در خصوص میزان خسارات وارده و علت این آتش سوزی عنوان کرد: هنوز علت آتش سوزی و میزان دقیق خسارات وارده مشخص نیست اما طبق برآورد اولیه به حدود 10هکتار از این منطقه خسارت وارد شده است وبه نظر بنده عامل انسانی و عمدی در آن دخالت دارد.

 خاموش کردن آتش با شاخه و برگ درختان و بیل/ آتش سوزی همچنان ادامه دارد

درویش پیروتی یکی از اهالی روستای گولک در گفتگوی تلفنی با کوردپیام گفت: آتش سوزی جنگل از دیروز صبح  شروع شد که به محض اطلاع نیروهای مردمی و دولتی به محل آمدند.

وی افزود: این آتش سوزی دیروز آخرهای شب مهار شد اما مجددا امروز شروع که نیروهای محیط بان مستقر در منطقه حضور داشتند و با کمک نیروهای سپاه و مردمی اقدام به خاموش کردن آتش کردند اما بدلیل کوهستانی بودن و صعب العبور بودن منطقه مردم  هم اکنون در با بیل و چوب در حال خاموش کردن آتش هستند و آتش سوزی ادامه دارد.

 

انتهای پیام /

شایعاتی پیرامون ملاقات سری مسئولان امنیتی ایران،‌ روسیه، سوریه و عراق

شایعاتی پیرامون ملاقات سری مسئولان امنیتی ایران،‌ روسیه، سوریه و عراق

 

 

عاتی درباره دیدار های سردار سلیمانی در مسکو/ آیا اتحاد نظامی ایران و روسیه اجرایی خواهد شد؟/ برآورد استعداد قوای نظامی روسیه در سوریه

یک منبع کاملا مطلع به روزنامه لبنانی الاخبار گفت آن چه پیش آمد بارزترین اتفاق در سطح منطقه و جهان از سال‌ها پیش محسوب می‌شود، عنوان عملی آن پیمان «1+4 برای مواجهه با تروریسم» است.
سرویس مقاومت فردا: روز 24 اوت گذشته، هواپیمایی مسافربری وابسته به یکی از خطوط هوایی ایران در مسکو به زمین نشست. از آن میهمانی پیاده شد که سفرش در هیچ رسانه ای اعلام نشده بود. به سرعت ماشینی ویژه او را سوار کرد و به مکانی نامعلوم به پایتخت روسیه منتقل کرد. روز بعد، میهمان ویژه به دفتر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه رفت و از او در حضور وزیر دفاع روسیه، سرگئی شویگو، یکی از مقامات عالی رتبه امنیتی روسیه استقبال کرد.
 
میهمان ویژه، ژنرال قاسم سلیمانی بود، کسی که منصب اعلام شده او، فرماندهی سپاه قدس انقلاب اسلامی ایران است. اما پوتین، عملا از نماینده نظامی ویژه مقام معظم رهبری ایران، آیت الله سید علی خامنه ای استقبال کرد. او عالی ترین مقام مسئول ایرانی در پرونده های داغ منطقه از فلسطین گرفته تا سوریه و عراق و یمن و غرب جهان عرب است.
 
چند روز بیشتر طول نکشید ایالات متحده امریکا درباره این سفر اظهار نظر کرد. بسیاری از روزنامه های جهان درباره دلایل و اهداف و نتایج این دیدار چیز خاصی منتشر نکردند. وضعیت چند هفته ای به همین شکل ادامه یافت تا این که اسرائیل خودش را به میان انداخت و بزرگترین افشاگری رسانه ای اخیر را اعلام کرد، تحولی استراتژیک در مواضع منطقه ای و بین المللی در قبال بحران سوریه به وجود آمده و نیروهای ویژه ایرانی و روسی به مناطق تحت کنترل بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه ارسال شده اند.
 
تصمیم و توافق
 
چند هفته بعد از این دیدار و مانورهای سیاسی و رسانه ای و افشاگری ها، روشن شد که مسکو طرف مشورت و جلسات سری ای بوده که در آن هیئت های نظامی و استراتژیست روسیه و ایران و سوریه و عراق مشارکت داشته اند، قبل از آن که از دل آنها نتیجه ای در بیاید که عنوان "پیمان جدید" برای مبارزه با تروریسم در خاورمیانه را داشته باشد. بعد از آن یک منبع کاملا مطلع به روزنامه لبنانی الاخبار گفت آن چه پیش آمد بارزترین اتفاق در سطح منطقه و جهان از سال ها پیش محسوب می شود، عنوان عملی آن پیمان «1+4 برای مواجهه با تروریسم» است.
 
قرار و مدارهای سلیمانی با پوتین
 
این منبع آگاه می گوید که این توافق بر اساس پیمانی شکل گرفته که شامل عملیات اجرایی در سطح همکاری های سیاسی و امنیتی و نظامی میدانی در چندین منطقه خاورمیانه است که در درجه اول شامل سوریه و عراق می شود. این فرد آگاه می افزاید که طرف های این پیمان روسیه و ایران و سوریه و عراق هستند و طرف پنجم آن حزب الله لبنان است. این پیمان شامل مناقشه و تجدید نظر در اقدامات عملی برای رویارویی با وضعیت پیچیده در منطقه در قبال جنگ سختی است که در سوریه و عراق از سوی جریان های تکفیری وابسته به القاعده و دو برادر آن «داعش» و «جبهه النصره» جریان دارد.
 
چرا الآن؟
 
تحولات جاری بر روی زمین به گونه ای است که نمی توان حجم تغییرات استراتژیک در مواضع روسیه در قبال بحران سوریه را به سادگی شرح داد. مسکو همچنان پشتیبان بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه باقی ماند اما همه درها را برای هماهنگی در سطوح مختلف با غرب و کشورهای خاورمیانه باز گذاشت تا به دنبال راه حل سیاسی بگردند. اما تلاش های آنها طول کشید، تا این که مسکو دریافت واشنگتن و متحدان آن در منطقه، به ویژه ترکیه و عربستان هیچ پیشرفت جدی برای حل بحران سوریه از لحاظ سیاسی به دست نیاورده اند، آنها فقط تلاش می کنند واقعیت های میدانی را برای دستیابی به دستاوردهای سیاسی بزرگ تر دگرگون کنند.
 
بعد از توافق هسته ای ایران با غرب، برای مسکو ثابت شد که این توافق شامل دیگر پرونده های منطقه ای نیست و هیچ تفاهم یا مناقشه ای بر سر آنها صورت نگرفته است. حتی از این بالاتر روسیه مطمئن شد که ایران همانند سابق کار خود را در عراق و سوریه پیش می برد. رهبران روسیه هر روز گزارش های مفصلی را درباره تحولات منطقه به ویژه سوریه دریافت می کردند و می دیدند که هیچ تغییر جدی از لحاظ دیدگاه و تعامل به وجود نیامده است.
 
منطقی است اگر بعضی ها بگویند که تفاهم روسیه و ایران فقط محدود به این جنبه نیست، بلکه شامل تفاهم در روابط اقتصادی و تجاری در مرحله بعد از رفع تحریم ها علیه ایران نیز می شود، به ویژه در پرونده گاز که در اولویت مذاکرات دو طرف است. اما این را هم می توان گفت که روسیه موضع نهایی خود را زمانی گرفت که با اهمال گسترده ای در قبال پیمان پیشنهادی که به طرف های منطقه ای داده بود و از آنها دعوت به همکاری در سطح سوری – ترکی – عربستانی در رویارویی با تروریسم تکفیری کرده بود، مواجه شد.
 
از 17 ژوئن تا 15 اوت مسکو تماس های مستقیم و فراوانی را با رهبران عربستان و سپس دمشق و آنکارا انجام داد، روسیه احساس کرد که همکاری با سوریه در این سطح از سوی عربستان و ترکیه وجود ندارد. دیدارهای ژنرال علی مملوک، مدیر امنیت ملی سوریه با رهبران عربستان و امارات و مصر به نتیجه ای نرسید و این تلاش ها و تماس ها با مخالفت عربستان و ترکیه و پافشاری آنها بر سرنگونی بشار اسد و حذف او از هر گونه معادله ای پایان یافت.
 
شکست تلاش های دشمنان اسد
 
در این میان پیمان عربستان – ترکیه – قطر – اردن با حمایت امریکا، فرانسه و بریتانیا شانس دیگری را می آزمود. آنها عملیات نظامی بزرگی را در جنوب، مرکز، شمال و شرق سوریه آغاز کردند و امیدوار بودند با موفقیت هایی که با این کار به دست می آورند بتوانند دمشق و تهران را وادار کنند که امتیازهای سیاسی بدهند و از مواضعشان کوتاه بیایند. اما برای بار هفتم نتیجه تلاش های آنها در جنوب سوریه به شکست انجامید، به دنبال آن اتاق عملیات مربوطه موسوم به «الموک» در اردن تعطیل شد، بعد مشخص شد که هیچ سرمایه گذاری سیاسی برای پیشروی ترک ها و مجموعه های «القاعده» در مناطق ادلب وجود ندارد، در مقابل ارتش سوریه موفق شد پیشروی داعش که از ناحیه شرقی خط دمشق تا حمص آغاز شده بود را متوقف کند. در همه حالت ها محور تروریسم سرخوردگی سیاسی به وجود آورد، حتی کار به جایی رسید که امریکایی ها اعلام کردند که نمی توانند دستاوردهای بزرگی به دست آورند.
 
در این جا امریکایی ها هم مثل روس ها احساس کردند که تلاش های جدیدی در کار است که می خواهد از رسیدن داعش به خط حمص – دمشق حمایت کند تا راه برای جبهه النصره برای رسیدن به نوار ساحلی سوریه فراهم شود. نتیجه تلاش ها نمایان شدند، حتی اگر محور امریکا – اروپا – عربستان – قطر – اردن موفق هم شوند بازنده این مبارزه هستند برای این که هیچ گونه نفوذ یا اعمال قدرتی بر شبکه های تروریستی ندارند.
 
اعضای اتاق عملیات
 
حالا اتاق عملیات جدیدی تشکیل شده است که در آن روسیه، ایران، سوریه، عراق و حزب الله حضور دارند. اما این بار از ایران خواسته شده که دخالتی کاملا متفاوت از گذشته در سوریه داشته باشد، و با حزب الله که برای ارسال تعداد پرشماری نیروی تازه نفس به سوریه برای ممانعت از ایجاد هر گونه تهدیدی علیه دمشق اعلام آمادگی کرده است، همراه شود.
 
در عراق، اوضاع به پیچیدگی اوضاع جاری در سوریه نیست. واقعیت های سیاسی و میدانی عراق امکان ورود آسان تری ایجاد کرده است. در عراق عملیاتی برای انزاوی حکومت حاکم وجود ندارد و امریکایی ها سیاسی و نظامی و امنیتی حضور دارند. ایران نیز حضوری شگرف و کاملا روشن دارد و در وهله های اخیر نیز با حمایت گروه های «داوطلب مردمی» قوی تر هم شده است. در این جا روسیه نیاز به دخالت خاص و مستقیم و گسترده همانند سوریه ندارد. اما نیروهای عراقی نیز از حمایت نظامی ویژه روسیه برخوردار شده اند، به سلاح هایی دست یافته اند که تا کنون حتی در سوریه هم وجود نداشته اند، هم از لحاظ سلاح های هوایی در سطح جنگنده و بالگرد و موشک های زمین به هوا، و هم در سطح بعضی سلاح های میدانی پیشرفته.
 
اما بندی که بیش از هر چیز عراق را حساسیت برانگیز می کند، وجود مجموعه های تکفیری سازمان بندی شده ای است که ارتباطات جغرافیایی و امنیتی و سیاسی و انسانی و اعتقادی گسترده ای با گروه های شبه نظامی مستقر در سوریه دارند. علاوه بر آن عراق در حال حاضر در مبارزه با داعش تجربه های نظامی خوبی به دست آورده است که می توان از آنها در درگیری های ویژه در سوریه استفاده کرد.
 
وقتی کار تمام شد
 
روس ها این بار نسبت به مسائل پیچیده مواضع قاطعی اتخاذ کرده اند، با ایران به تفاهم رسیده اند و با سوریه و عراق نیز به توافق رسیده اند که پیمانی تشکیل دهند که حضور میدانی موثر داشته باشد. بر اساس توافق، از لحاظ عناوین سیاسی بر یکپارچگی سوریه تاکید می شود و نهادهای دولتی و نظامی آن حفظ و تقویت می شود، همچنین برای همیشه پرونده آینده بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه بسته می شود، میان سوریه و ایران نیز تفاهم شد تا به مصالح مشترک دو کشور در عراق و سوریه احترام گذاشته شود. بعد از آن مسکو اعلام کرد عملیات میدانی زیر را انجام می دهد:
 
ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه آنا به نیروهای نظامی مرکزی روسیه آماده باش کامل داد. قطعات مربوط به 50 فروند هواپیما شامل Su-24M وSu-27 وMiG-31 از هزار تا سه هزار کلیومتر به سوریه منتقل می شوند.  
 
به سرعت آموزش های فوق العاده به نیروهای هوایی روسیه داده شد تا خود را آماده فرود در فرود گاه های نه چندان شناخته شده کنند، همچنین نیروهای زمینی خود را آماده آماده سازی هواپیماها برای فرودهای مکرر کنند. در عملیات تعریف شده 95 هزار نیروی نظامی و بیش از 7 هزار قطعه اسلحه و جنگ افزارهای نظامی و 170 فروند هواپیما به کار گرفته شده اند.
 
اتاق های عملیات نظامی و امنیتی در تمامی پایتخت های طرف پیمان ایجاد شدند که در آنها افسرهایی از سوریه و عراق و روسیه و ایران و همچنین واحد هایی از نیروهای ویژه حزب الله حضور دارند و عملیات هماهنگ سازی میدانی را بر عهده می گیرند.
 
یک پل هوایی از روسیه به سواحل سوریه برقرار شد و کار انتقال جنگنده های جدید، بالگرد، توپ و جنگ افزارهای مورد نیاز در عملیات زمینی را انجام دادند. بیش از هزار افسر و سرباز روسی به سوریه اعزام شدند تا در کنار صدها افسر نظامی روسی دیگر که از قبل در سوریه مستقر بودند، همکاری کنند. پایگاه های هوایی در مناطق ساحلی نیز تجهیز شدند.
 
روس ها مخفی نمی کنند که توجه ویژه ای به مناطق شمالی لاذقیه می کنند، برای این که در این مناطق نیروهای مسلح چچنی حضور گسترده ای دارند، همچنین نیروهایی که از جمهوری های سابق اتحاد جماهیر شوروی به سوریه آمده اند، نیروهای امنیتی روسیه به شدت فعالیت های آنها را زیر نظر دارند و نظارت های امنیتی خود را در این مناطق به شدت افزایش داده اند.
 
سربازهای روس در مناطق مختلفی از لاذقیه متمرکز شده اند. برخی از آنها در ورودی مراکز بزرگ مستقرند و امکان رصد دقیق امور از نزدیک را دارند. همچنین سربازهایی به محل اعزام شده اند که خیلی خوب عربی بلدند.
 
همچنین به گزارش رویترز به نقل از مسئولان امریکایی پهپادهای روسی عملیات جمع آوری اطلاعات در آسمان سوریه را آغاز کرده اند. به این ترتیب نخستین عملیات نظامی مسکو در داخل سوریه آغاز شده است.
 
چند روز پیش چند افسر روس به همراه افسرهای ویژه نیروی نظامی روسیه که به تازگی به سوریه آمده اند، از مناطق متعددی در ناحیه سهل الغاب در حماه دیدن کردند و به کمک افسرهایی ارتش سوریه و حزب الله اطلاعات میدانی به دست آوردند. مشابه چنین گشت زنی هایی در اطراف ادلب و سلسله جبال ساحلی مشرف بر منطقه لاذقیه نیز صورت گرفته است.  
 
همچنین منابع روسی اعلام کردند که عملیات هماهنگی با نیروها و احزاب کردی را نیز آغاز کرده اند. اخیرا هیئتی نظامی روسی سفری سری به حسکه انجام دادند و با فرماندهان نظامی کرد دیدار کردند و از چگونگی وضعیت جنگ واحدهای نظامی کرد با گروه های مسلح آگاهی یافتند.
 
روسیه نقشی فعال در سوریه دارد و با سلاح های پیشرفته خود وارد میدان نبرد شده است. قرار است آنها فرماندهی عملیات را به دست بگیرند و در حملات هوایی و توپ خانه ای به تروریست ها در کنار ارتش سوریه و حزب الله مشارکت کنند.
 
منبع: دیپلماسی ایرانی

چهارمین روز فاجعه منا / این خبر به روز می‌شود

چهارمین روز فاجعه منا / این خبر به روز می‌شود
معاون سازمان حج و زیارت با اعلام اینکه احتمالا ۱۴۰ جانباخته حادثه منا فردا وارد کشور می شوند، خبر داد که آخرین آمار مفقودی‌ها به ۳۱۶ نفر و آمار کشته‌شدگان نیز به ۱۵۵ نفر رسیده است.

سرویس سیاسی فردا- معاون سازمان حج و زیارت با اعلام اینکه احتمالا ۱۴۰ جانباخته حادثه منا فردا وارد کشور می شوند، خبر داد که آخرین آمار مفقودی‌ها به ۳۱۶ نفر و آمار کشته‌شدگان نیز به ۱۵۵ نفر رسیده است.

معاون سازمان حج و زیارت در گفتگو با خبرنگار مهر از احتمال انتقال ۱۴۰ جانباخته به کشور خبر داد و گفت: تلاش می‌کنیم این زائران را در پرواز فردا به کشور منتقل کنیم.
 
حمید محمدی در مورد آخرین اقدامات برای شناسایی مفقودین، فوتی‌ها و مجروحان حادثه منا افزود: از صبح امروز عملیات شناسایی با سرعت بسیار بیشتری در حال انجام است.
 
وی گفت: بیمارستان‌های جده، مکه و طائف برای بررسی مفقودین و مجروحان جستجو شد و همچنین تیم‌های شناسایی به سردخانه‌ها نیز برای شناسایی زائران جانباخته اعزام شدند.
 
معاون سازمان حج و زیارت تاکید کرد: به نظر می‌رسد با سرعت یافتن عملیات شناسایی، بتوانیم اجسادی که شناسایی کرده‌ایم را به کشور منتقل کنیم.
 
محمدی گفت: طی چند ساعت آینده ۱۴۰ نفر از کشته‌شدگان حادثه منا را تحویل می‌گیریم و چنانچه بتوانیم تمامی مراحل قانونی برای انتقال این افراد به کشور را انجام دهیم، تا فردا با یک و یا دو پرواز این ۱۴۰ نفر به ایران منتقل می شوند.

 

تشکیل ستاد اطلاع رسانی مصدومین حادثه مِنا

 

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال‌احمر با ارائه ۴ شماره مهم از تشکیل ستاد اطلاع رسانی مصدومان حادثه مِنا خبر داد.
 
به گزارش خبرگزاری برنا، سید علی مرعشی با اشاره به تشکیل ستاد اطلاع رسانی مصدومین حادثه مِنا گفت: با توجه به اتمام بیتوته زائرین در سرزمین مِنا و لزوم اطلاع رسانی دقیق به خانواده‌ها و بازماندگان حادثه دیدگان این حادثه عظیم و دردناک، به محضزمان بازگشت شهدای حادثه منا مشخص نیست بازگشت تیم پزشکی از مِنا دستور تشکیل و راه اندازی این ستاد داده شد.
 
رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر افزود: این ستاد با هماهنگی مسئولان سازمان حج و زیارت و گردآوری آخرین اطلاعات و اسامی مجروحان و یافتن احتمالی مفقودان به صورت شبانه روزی آمادگی اطلاع رسانی به هموطنان را دارد.
 
مرعشی شماره تلفن‌های این ستاد را شامل دو شماره تماس از ایران : ۰۰۹۶۶۱۲۵۲۹۰۲۷۳ ، ۰۰۹۶۶۵۰۶۲۰۶۰۵۳ و دو شماره تماس از عربستان : ۰۱۲۵۲۹۰۲۷۳ ،۰۵۰۶۲۰۶۰۵۳ اعلام کرد.

 

 

وزیر خارجه عربستان «درخواست شفاهی» ظریف برای دیدار را رد کرد

روزنامه سعودی «الحیات» چاپ لندن، امروز یکشنبه خبر داد که «عادل الجبیر» وزیر امور خارجه عربستان «درخواست شفاهی» «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران را برای دیدار نپذیرفت.

بنا بر این گزارش، درخواست رد شده زیرا «به شکلی متکبرانه و در غیر جای خود مطرح شده است». این را منابع مطلع به الحیات گفته و توضیح داده‌اند که طرف ایرانی «طبق عرف معمول» خواستار دیدار نشده‌ است که شامل برنامه مشخص برای دیدار بوده باشد بلکه درخواست محدود بوده است به بررسی اتفاقات حج نه امور سیاسی منطقه مثل سوریه و یمن و این چیزی بود که عربستان آن را «نامقبول» خواند و با آن موافقت نکرد.

پادشاه سعودی ۵ مقام عالی‌رتبه را عزل کرد

شبکه خبر: رسانه های عربی گزارش دادند پادشاه عربستان 5 نفر از مقامات مرتبط با فاجعه مصیبت بار منا را برکنار کرد.

ملک سلمان بن عبدالعزیز در این فرمان نوشته است پس از دریافت اطلاعات و گزارش هایی از وزرای کابینه، معاونان وزیر و مقامات عالی رتبه، دستور دادم سپهبد عثمان المحرج مدیر امنیت عمومی کشور، سرلشکر منصور الترکی( سخنگوی رسمی و امنیتی وزارت کشور عربستان)، دکتر اسامه بن فضل شهردار منطقه مکه مکرمه، خالد بن قرار الحربی فرماندهی نیروهای ویژه و (بندر بن محمد الحجار) وزیر حج کشور از سمتشان برکنار شوند. این فرمان به نهادهای مسئول برای اجرا ابلاغ شده است.

فردا بازگشت نخستین گروه زائران ایرانی

 

همچنین حمیدرضا سیدی (مدیر کل فرودگاه بین المللی امام خمینی(ره)) درخصوص چگونگی بازگشت حجاج گفت: اولین پرواز برگشت حجاج بر اساس زمانبندی انجام شده ساعت 11:50 دقیقه روز دوشنبه هفته جاری از جده به تهران توسط هواپیمایی ماهان انجام می‌شود.

هنوز زمان بازگشت شهدای حادثه منا مشخص نیست، چراکه از یک سو کارهای اداری در عربستان زمانبر است و از سوی دیگر هنوز هیچ برنامه‌ای از سوی سازمان حج و زیارت در این رابطه به ما اعلام نشده است.

در همین حال حجت الاسلام و المسلمین شهیدی محلاتی (نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران) اعلام کزد: بنابر درخواست نماینده ولی فقیه در امور حج و رئیس سازمان حج و زیارت، نسبت به دفن جانباختگان حادثه تلخ منا با اطلاق عنوان «جانباختگان»، در گلزار شهدا، بر مبنای موافقتی که مقام معظم رهبری فرمودند، اقدام می‌شود.

 
سعید اوحدی، رئیس سازمان حج و زیارت ظهر امروز اعلام کرد: 20 تریلی از اجساد توسط دولت سعودی تخلیه شده و دولت سعودی در حال کتمان آمار واقعی است. ابعاد فاجعه فراتر از و عمیق تر از آن چیزی است که تصور می شد. آمار قربانیان قطعاً بیش از 2300 نفر است. 

 

 

اسامی افرادی که تا امروز ساعت ۱۱ صبح متأسفانه در حادثه منا کشته شده‌اند:

ردیف     نام     نام خانوادگی     کاروان    توضیحات

1    مختار     اکبری    24016     

2    یگن بی بی    مقدم اینچه برون    38017     

3    محمد      نوری استادی    19402     

4    محمد ابراهیم    احمد آبادی    19033     

5    اسماعیل    اسپوکه    12012     

6    بلال     اسلامیان    10003     

7    احمد     اسماعیلی چافی    28159     

8    حسن    افشون    12012     

9    نادعلی    امینی    24016     

10    رسول    امینی فرخانی    19373    4

11    حجت    اوشیانی    28159     

12    عبد الله     ایگدری    38036     

13    اسدالله    ایمن پور    24019    2

14    تازه گل    آزمون    38017     

15    عبدالمجید    آق آتابای    38017     

16    رحیم    آقایی پور    آزاد     

17    علی رضا    باغانی    19289     

18    علی اکبر     باغانی    19289    خراسان رضوی

19    محمد ابراهیم    باقری    40011     

20    امین    باوی    بعثه رهبری    49003

21    بایرامعلی    بخته     10003     

22    عروج علی    برازنده    10003     

23    عبد الله     براهویی ژند    38036     

24    علی نظر    برومند    24037     

25    غضنفر    بشیری گودرزی    29013     

26    علیرضا    بقایی    19373     

27    محمد ولی    بهلکه    38017     

28    کریم    پور تقی راستگو مقدم    28159     

29    ابراهیم     پور رستمی    28159     

30    فرهاد    پیرزاده    48113    خارج از کشور

31    وجیه الله    تغیانی    17248     

32    گوزل    تورانی    38017     

33    سعید    جعفری    17665     

34    اسماعیل    جعفری    24010    فارس

35    حسین    جعفری    40011     

36    اسماعیل     جعفری    24010    4

37    سید جلال    جلال زاده    19373     

38    رجب علی     جمعه اربانی    19289     

39    علی حسین    چشم دهام    40011     

40    حبیب الله     چنگیری    13322     

41    محمد    چوبدار    39009     

42    محمدرضا    حاجتمند    19033    4

43    محسن    حاجی حسنی کارگر    بعثه رهبری    49003

44    عصمت    حسامی    12012     

45    علی اکبر     حسنی     19289     

46    سیدحسن    حسینی    19033     

47    حیدر    حسینی    28159    4

48    حسین     حیاتی    24037    3

49    قیصر علی    حیدری    13053    اصفهان  جواهر المشاعر

50    عبد الصمد    خانی    19033     

51    خدیجه    خرمالی    38036     

52    شکرالله    خشخویی    13077     

53    محمد    خندان    24037     

54    غلام رضا     خورسند    28159     

55    ابوالفضل    خیرآبادی    19033    4

56    محمد سعید     دانش طلب    19373     

57    هرمز    داوری    18003    2

58    علی اکبر     دلیر    39009     

59    مالک    دهقان خیاوی    10003     

60    محمدابراهیم    دهنوی    19029    4

61    علی     ذبیح زاده پاشا    30028    6

62    عبد الله     رادپور    12012     

63    علی    رازانی    29012     

64    محمد    راکعی    24019     

65    علی     رجبی محمد آباد    19289     

66    عبدالقادر    رحکن رودی    ایرانیان خارج از کشور     ایرانیان خارج از کشور

67    قاسم    رحمانی    24037     

68    قنبر    رحمانی تونی    29012     

69    عبد الستار     رحمکن سوری    ایرانیان خارج از کشور     خارج از کشور

70    سید احمد     رحیمی    40011     

71    رضا    رحیمیانی ثابت    29013     

72    محمد حسین     رمضانی سیاه خلکی    28159     

73    سید مرتضی     رییس زاده    13077     

74    غلامحسین    زردی    19029     

75    قربانعلی    سالاری    30028     

76    محمد مهدی    سلحشور    30028     

77    حسن    سلیمانی درچه    13077     

78    محمد رضا     سلیمانیان    19029     

79    محی الدین     سید باقری    24019     

80    شهریار     شادمندقانع    19373     

81    محمد    شاه محمدی     19289     

82    غلامعلی    شاهین    19029     

83    سیدمحمود    شجاعی    29013    4

84    عباسعلی    شکری    40011     

85    سیاوش    شیبانی    30278     

86    عبد الستار     شینور نصاری    20206     

87    ابراهیم     صادقی واسکسی    30278     

88    حسین    صبور ابراهیمی    19373     

89    غلامرضا    طاهری    40011     

90    رضا    عارف خانی    19033     

91    حسین علی    عباسی    40011     

92    احمد     عباسی    19289     

93    حبیب الله     عزیزی    38017     

94    شهناز    علاقی    38017     

95    جمشید    علم جو    28159     

96    شریف    عماد ارشد    12012     

97    غلامرضا    غلامی    19373     

98    فرامرز     غلامی    40011     

99    محسن     غلامی          

100    رحمت    غلامی جیرگل    28159     

101    محمد اسماعیل    فخری    19033     

102    ابراهیم     فخری    28159     

103    محمد علی    فرخاری    19033     

104    محمدتقی    فرخاری    19033     

105    حسین    فرخی    40011     

106    محمد رضا     فروزان    30278     

107    هدایت    قاسمی شورابی          

108    علی اکبر     قدم گاهی    19033     

109    درسن تقان    قزل    38017     

110    حسین    قلی زاده    40011    7

111    انا محمد    کر    38002     

112    محمد موسی    کرمی    29013     

113    ابراهیم     کریم پور چمچالی    28159     

114    رضا    کریمی قلعه بابا خانی    17248     

115    احمد     کفاش    13077    اصفهان

116    علی اکبر     کلاته    17248     

117    یکن دردی    کلته    38017     

118    اسماعیل    گندابی    19033     

119    عباس    گودرزی    29013     

120    عباس    لطفی    24010    4

121    احمد    لطفی    19033    4

122    محمد ظاهر     ماروسی    19033     

123         مجهول الهویه    38017    گلستان

124         مجهول الهویه         تهران  شفیعی

125         مجهول الهویه         مرد 40 ساله

126         مجهول الهویه         مرد

127         مجهول الهویه         مرد ایرانی

128         مجهول الهویه         فارس

129         مجهول الهویه          

130         مجهول الهویه         وفاق رودسر گیلان

131         مجهول الهویه         گلستان کاروان یتیم پرور

132         مجهول الهویه         گلستان کاروان یتیم پرور

133    ابراهیم     محمدی    19033     

134    حسین    محمدی    24016     

135    غلام رضا     محمودی    40011     

136    نور محمد     مختوم نژاد    38017     

137    عزت الله     مرادی    28159     

138    حسن    مرشدی    19033    4

139    محمدابراهیم    مصطفی زاده    28159    4

140    عبد الستار     ممکن رود          خارج از کشور

141    نعمت الله    منصوری    24037     

142    علی اصغر     مهرآباد    19029     

143    داوود    موسوی    17775    جانباز تهران

144    مصطفی    موسوی    29012     

145    هادی    میرزایی    19373     

146    حسین    میرمرتضوی    19373    4

147    اسکندر    ناصری    24016     

148    اسمعیل    نجفی    21011     

149    احمد     نجفی    24037    3

150    مرادعلی    نصر اللهی    29013    لرستان

151    احمد    نظری پور    19373     

152    رجب    نعمتی    30028     

153    جواد    نمازی مکی    19029     

154    فراحم    نوری نوران    10003     

155    علی محمد    یحیی پور    28159   

*لیست مجروحین حادثه منا تا ساعت 11 روز یکشنبه پنجم مهرماه 94 بدین شرح اعلام می گردد:

ردیف     نام     نام خانوادگی     کاروان    توضیحات

1    محمد رضا     ابراهیمی    50057    مرخص

2    قادر    احمد زاده    12012     

3    مریم    احمد کیان          

4    حبیب الله     احمدی    13053    مرخص

5    علی    ارجمند    30278     

7    محمد    اسدی    41023     

8    محمد    اسدی          

9    عبدالله    اسماعیل زاده    12012     

10    علی اکبر     اصغریان دستنایی    18003     

11    عبد الکریم     اعتصامی          

12    مهدی    اقای    17755     

13    محمد    امان    17247     

14    محمد مهدی    امجدی منش    24016     

15    کیومرث     امیرقلیان          

16    احمد     امیری شهرضا    13077     

17    غلام عباس    انتظامی          

18    عباس    اوشیانی    28159     

19    قربانعلی    ایرانی          

20    حسین    آبادی    19029    هوشیار گرمازده

21    تقانگل    آرتق آق قمیش    38017     

22    غلام حسین    بارانی    16133     

23    مجتبی    برزگر    30278     

24    علی نظر    برومند    24037     

25    ایوب    پوراحمدیان    20206     

26    بی بی     پورخطر    38017     

27    کسری     پیرزاده         خارج از کشور

28    عبد محمد    تاتار    38017     

29    ولی    جعفریان          

30    عبد الصمد    جمشید نژاد    24016     

31    نعمت اله    جهان بین    39009     

32    محمود    جوان    19033     

33    عباسعلی    حسین ابادی          

34    باقر     حسین زاده    18003     

35    محمد     حسینی    24016     

36    سید محمود    حکمت          

37    اله محمد    خسروی    29013    مرخص

38    عمر    خلیلی    12012     

39    علی    خیرخواه         مرخص

40    نقی     داودی میر    17272     

41    محمود    دشتی    19289     

42    محمود    ربیع نژاد کومله    28159     

43    مقداد    رجب زاده          

44    ابراهیم     رضایی          

45    علی اکبر     رضایی          

46    علیرضا    رفیعی    24010     

47    مریم    رنجبر    24196     

48    مریم    رنجبر بستکی    32123     

49    دردی    ریاحی    38025    مرخص

50    فوزیه     زارع          

51    محمد     زارعیان    24037     

52    محمد    زاهدی          

53    محمد حسین    زینعلی شریف آباد    26002     

54    سید غالب    ساعت ساز     17272    ضعف و بی حالی

55    ذوالفقار    ساعت ساز           

56    رحیم    سالک    12012     

57    فریبرز    ستاری    18003     

58    نوراله    سعیدی ابواسحقی    18003     

59         سعیدی فر          

60    آمنه    سماکوش گلوگاه    30028     

61    مریم     شاه محمدی    19289     

62    یوسف    شیخی    12012     

63    مسعود    صامت          

64    ابوالفضل    صفاجو    19033     

65    مهدی    صفری         خارج از کشور

66    سید محمدعلی    ضیایی زاده          

67    مهدی    طهماسبی          

68    حسین    عاروان    29012     

69         عباسی ده کردی          

70    کمال الدین    عربشاهی    41023     

71    محمد    علی پور    16133     

72    اصغر    علیزاده عباس آبادی    30278     

73    حسین     عوضی    16133     

74    اسماعیل     غفارزاد    17065     

75    عبد الرضا    فخرایی    32013    مرخص

76    محسن    فلاحی    13077    5

77    علیرضا    قانونی نیا    13053     

78    بابک    قلیچ خانی    بعثه     

79    مهدی     قمصری          

80    علی    قنبری    30278     

81    ایل محمد    قورچی         گلستان

82    حسن     کارگر    20024    مرخص

83    علی    کفسال    24016     

84    مونا     کمالی            کاروان پارچه باف

85    حسن    گلشنی    13053     

86    نصرت اله    گودرزی          

87    عبد الستار     گوکلانی    38036     

88    حسین    مجدی    19289     

89         مجهول الهویه          

90         مجهول الهویه          

91    محسن     مجیدیان    17248     

92    ایار    محمدگرگانی          

93    سعید    محمدی          

94    بیک محمد    مرادی    18005     

95    احترام    مهدوی    33024     

96    محمد جواد    موحدی    19006     

97    ابراهیم     مولوی    17273     

98    عبدالحکیم    نصیری فیروزکوهی          

99    ایرج     نعمت اللهی    24010    مرخص

100         نیری    24010     

101    محمدرضا    واعظی    19029     

102    وحید    وحیدی    38036    مرخص

103    غلامرضا    وحیدی         مرخص

 

*لیست زائرانی که بعد از حادثه منا به کاروان خود بازنگشته اند(تا ساعت 11 شنبه 5 مهر) بدین شرح اعلام می گردد:

 

ردیف    نام    نام خانوادگی    شماره کاروان

1    عبدالرسول    ابراهیمی    24010

2    نوربخش    ابراهیمی    30278

3    ابراهیم    احمد جامی    48017

4    مردان    احمدی    30278

5    سید علی    احمدیان زاده    19054

6    محمدصادق    اخوان    17248

7    غلامحسین    ارفاقی    17291

8    حسین    استخری    24019

9    حسن     اسحاقی    13053

10    علی     اسد زاده    30278

11    سلمان    اسدی    40011

12    وحید    اسلامی    24019

13    محمد    اسمعیلی    17248

14    فرضعلی    اصغری    30278

15    موسی    افغانی اصل    10003

16    محمدمهدی    اکبرزاده تهمتن    30028

17    غلام حسین    الله وردی    18003

18    زهرا    الیاسی    12012

19    رمضان    امید علی    41023

20    داود    امیرآبادی    24010

21    مرادعلی    انجیدنی    19033

22    حمیدرضا    انزایی    28159

23    حمیده    ایازی    38036

24    آی جمال     ایری    38036

25    جمشید    ایزدنیا    30028

26    عزت اله    ایزدی    24010

27    علی اصغر    ایزدی    30278

28    اوغل بی بی    اینچه برون    38017

29    سلیم    ایور    12012

30    مرادی    آب روش    29012

31    آمنه    آق    38017

32    محمد     باقری    40011

33    ابراهیم    باقریان یزدآبادی    13430

34    حسن    باهرخواه    19373

35    محمدعلی    بدیعی    30278

36    محمدباقر    بذار چمازکتی    30278

37    عطاء اله    برزگر    24010

38    محمد    برزگر    28159

39    حسین    برفرازی    19033

40    بالا اوغلان    برگستان    10116

41    صفرجان    بزرگی    29012

42    حبیب اله    بزمی    19373

43    حسین    بغلانی    20206

44    علیرضا    بنیادی    29012

45    حسین    بنیسی    بعثه رهبری

46    علیرضا    بهاری دلال    13077

47    محمدعلی    بهرام پور    28159

48    بهرام    بهرامیان    18003

49    رحمت اله     بهمرام    38017

50    محمد باقر    بهمن زادگان    24037

51    بایرام    بی بی داز    38036

52    حسن    بیت غانم    20206

53    قدرت    پاپی    29012

54    تاج محمد    پاریخی    38017

55    ناز محمد    پدری    38036

56    محمدعلی    پناهی    29013

57    عبدالناصر    پیروتی    12012

58    محمدامین    پیروتی    12012

59    عثمان    پیروتی    12012

60    حسین    پیروی اکبرآبادی    24016

61    حبیب     ترابی    28159

62    علی    تقوی طلب    19029

63    معین    تقوی کویتانی    30028

64    مصطفی    تودویی    29012

65    عبد الله    توغدری    38036

66    علی    ثامنی    28159

67    محمد    جاتن    19029

68    صفرعلی    جان بزرگی    29012

69    عبد العلی    جان زمین    38036

70    سید نصراله    جعفری    30028

71    سیدمهدی    جعفری    30278

72    عباس    جعفری    30278

73    محمد رضا    جلالی خیرآباد    17775

74    محمد    جمهور    41023

75    عبد الصالح    جهانبازی    18003

76    عباسعلی    جوزی    13020

77    عزیز    چاچ    12012

78    جواد    چکشی    29013

79    اسماعیل    چوپان نیک    12012

80    علی     حاجی پور    39009

81    زلیخا    حاجی زاده    12012

82    پرویز    حبیبی    29012

83    سیدحسین    حجتی    29012

84    محمد    حسن پور    30278

85    مهدی    حسنی برنجستانی    30278

86    رضا    حسینی    10003

87    سیدحسن    حسینی    19033

88    سید احمد    حسینی    19033

89    ناصر    حسینی    50050

90    سیدحسین    حسینی    بعثه رهبری

91    سیدحمیدرضا    حسینی    بعثه رهبری

92    علی میرزا    حسینی دهقانی    24016

93    حسن     حسینی مقدم    48022

94    عبداله    حصاری    19029

95    محمد     حکیمی راد    49001

96    صفر محمد     حیدری    38036

97    اشکان    حیران    12012

98    مهدی    خادم دزفولی    17775

99    علی محمد    خادم زاده    24019

100    عبداله    خادمی    12012

101    احمد    خادمی    24016

102    حیدر     خاکسار حقانی    18003

103    مرتضی    خالو احمدی    24010

104    حسن    خان پایه    12012

105    ولی اله    خانی    24016

106    محمد     خجسته    11176

107    احمد    خرمالی    38017

108    ابوالقاسم    خلیلی    29012

109    گلی    خمانیری    12012

110    حسن    خواجه پور    24016

111    ماشااله    خورشیدوند    29012

112    فتح اله    دارایی    30278

113    غلامرضا    داغستانی    19033

114    حسن    دانش    بعثه رهبری

115    مهدی    درستکار    34178

116    رضا    درودی    17999

117    حمید    دریانورد    24016

118    ابوالفضل    دشتی    19033

119    قربان بی بی    دهقان پور اینچه برون    38017

120    محمد    دوست علیزاده    19373

121    یوسف     دولتی    17082

122    طویقلی    دولو    38002

123    هادی     ذاکری    19289

124    محمد    ذاکری    24019

125    ولی    ذکایی    30028

126    حجت اله    رجبی    30278

127    مصطفی    رحمانی    24037

128    امیر    رحمت نیا    19029

129    حسن     رحیمی    40011

130    رضا    رحیمیان ثابت    29013

131    قاسم    رسام    29012

132    گشتاسب    رستمی    18003

133    سیدعلی محمد    رشیدآبادی    19033

134    محمدمهدی    رضاپور    39009

135    علی اکبر    رضازاده    30005

136    علی اصغر    رضایی    30005

137    محسن    رضایی    30005

138    محمدجواد    رضی کاظمی    28159

139    غضنفر    رکن آبادی اصل    بعثه رهبری

140    حبیب اله    رمضانی    19373

141    احمد     رهبری    41021

142    سید محمدرضا    روحانی    17248

143    محمد    روزبهانی    29013

144    اسماعیل    روستایی    24037

145    محمدعلی    روشن    29012

146    بی بی     روشن تکه    38017

147    علی اصغر    روشن روان    19009

148    یداله    روین تن    30278

149    غلام حسین    زارع    24019

150    جلیل    زارعی    24037

151    خلیل     زارعی    24037

152    عبدالغفور    زراعت دوست    19402

153    حسن    زردی    19029

154    علیرضا    زرگریان    29013

155    معصوم    زمانی    41023

156    حسین    سبیانی    19029

157    عبد محمد     ستاری    18003

158    احمد    ستوده    10003

159    نصرت الله    سعیدی    17291

160    محمد    سعیدی زاده    بعثه رهبری

161    مریم    سلطانی    12012

162    ولی     سلطانی    17272

163    اسماعیل    سلیمانیان    19029

164    عبدالرضا    سلیمی    24010

165    آمنه    سماکوش گلوگاه    30028

166    علی    سمنانی    19029

167    غلام عباس    سهیلی    24037

168    نور سلطان    شادکام    38002

169    غلام رضا    شاکرین    24037

170    رجبعلی    شاه رجبیان    13053

171    مرتضی    شاهپوری    13077

172    احمد    شاهی اقدم    12012

173    حسن    شبانی    13077

174    کریم    شجاع پیره    19373

175    حبیب اله    شریفی    24010

176    سیدمحمدحسین    شفیعی    17248

177    محمود    شماعیان    17202

178    علی اصغر    شهرآبادی    19289

179    ابوالفضل    شورابی    19029

180    حسین    شورایی    19029

181    حسین    شیخانی    19033

182    ساراگل    شیروانی    38017

183    علی     صابری فودانی    13077

184    علی اصغر    صالحی    28159

185    عبدالخالق    صداقت فر    13077

186    حسام الدین    صدیقی    48017

187    علی    صرفی    آشپزخانه ابوالجدایل

188    محبوب    صمدیان    10003

189    دردی    طاهری    38002

190    عبدالحمید    طاهری    48017

191    غلام رسول    طاهری     

192    عید محمد    طریک    38017

193    یوسف    طلابی    38002

194    آنا قلی    ظفر    38017

195    ولی اله    عابدی    13077

196    مسلم    عارف    35010

197    اصغر    عباسی    13053

198    زینب    عبدیان    12012

199    عیدی محمد     عزیزی سورشجانی    18003

200    محمود    عزیزیان    12012

201    غلامحسن    عشقی    19029

202    علی    عطایی    19033

203    حسینعلی    عفتی    41023

204    عباس    علی آبادی    19029

205    حسینعلی    علی پور دستنایی    18003

206    ارسلان    علی نژاد    19373

207    مهدی قلی     علیپور فیل آبادی    18003

208    رحمت اله     عمو هادی    13077

209    بهمن    غفاری پور    13077

210    حسن    فتح ابادی    19033

211    عبدالعزیز    فرح    24016

212    خلیل     فرخ    16133

213    براتعلی    فرخاری    19033

214    محمدحسن    فرخاری    19033

215    نورمحمد    فلاح نژاد    30278

216    محمدمهدی    فلاح هروی    19029

217    احمد     فهیما    وزارت امور خارجه

218    حسن     فهیمی    35195

219    علی اصغر    فولادگر    بعثه رهبری

220    محمد جواد     فیاض    18003

221    گلی    قادری    12012

222    غلام عباس    قادری    19373

223    نوح علی    قاسمی    10003

224    هاجر    قاسمی    12012

225    جلیل    قاسمی    24016

226    غلامعباس    قاسمی    29013

227    هدایت    قاسمی    30278

228    عبد الحلیم    قاضی    38036

229    جانعلی    قائد رحمت    29012

230    سبزخدا    قائد رحمت    29012

231    گلنار    قدیری    48017

232    ناصر    قربان نیا میرک محله    17248

233    صاحب علی    قربانی    10003

234    حسین     قربانی مهر    41023

235    علی اکبر    قمری    48022

236    قاسم    قنبری    آشپزخانه ابوالجدایل

237    خدیجه    قنبری     

238    سیدحماد    قهستانی    17248

239    جان گل    قوچوق    38036

240    اوقل بی بی    قورچایی    38017

241    محمد رضا    کارگر    34178

242    کاری بای     کاری بای    38017

243    حسن    کاشفی    19033

244    میثم     کاظمی    17775

245    عبداله    کاظمی    30005

246    یوسف    کاکویی    28159

247    محمد    کامل    16133

248    کیک     کر    38017

249    حسین    کرابی    40011

250    علی    کریم لو    13077

251    محمد علی    کریمی    13322

252    جاجی    کریمی    38036

253    منصور    کشفی    10003

254    یگن دردی    کلته    38017

255    محسن    کمیلی مقدم    19033

256    سید جعفر    کهنه    19289

257    الیاس    کوسلی    38002

258    فیض الله    کیوانی    18003

259    مجتبی    گرجی    29012

260    بی بی عایشه    گرگانی    38017

261    عبد الباقی    گل چشمه    38036

262    حسن     گلشنی    13053

263    محمد    گلشنی    19033

264    علی     گمارلو    16133

265    غلامرضا    گودرزی    29013

266    فتح اله    گودرزی    29013

267    عبدالرحمن    لطیفی    16011

268    گلدی بای    مارامائی    38017

269    حبیب اله    ماروسی    19033

270    بهرام    مجد    24019

271    علی اصغر    محرابی    18003

272    اراز بی بی    محمد آلق    38017

273    نازدار    محمدی    12012

274    محمد    محمدی    19033

275    علی اکبر     محمدی سرک    41023

276    بایرام سلطان    مختوم نژاد    38017

277    طهماس    مرادی    29012

278    مصطفی    مرتضایی    17775

279    سید رضا    مرتضوی    38037

280    ایمان علی     مسیبی    30028

281    فواد    مشعلی    بعثه رهبری

282    حسن    مشهدی خوشخو    19100

283    لطیف    مشهدیان    30278

284    عباس     معلمی اوره    13077

285    رجب محمد    مغفوری    38017

286    محمدحسن    ملایم    24019

287    عطاء اله    منصوری    24010

288    بهرام    مهدیان    18003

289    غلامعلی    مهربانی    19033

290    سیدحسن    موسوی    28159

291    سیدمحمد    موسوی    29012

292    مصطفی    موسوی    30028

293    محمد رضا    موید زاده    35010

294    ابراهیم    میان آبادی    19289

295    عمار    میرانصاری    بعثه رهبری

296    سیدحمید    میرزاده    بعثه رهبری

297    غلامعباس    میرزایی    29013

298    مرجان    نازقلی چی    38017

299    ابراهیم    ناصری    48017

300    فرحناز    ناصری    48017

301    فرهاد    نجفی    18003

302    عبدالعزیز    نساج    16011

303    علیرضا    نظری    17291

304    غلامعلی    نظری    19373

305    سلطانعلی    نفر شلمزاری    18003

306    حسین     نورانی    19289

307    سیدبیژن    نوربخش    28159

308    بی بی فاطمه    نیاز پیر مرادی    38017

309    عبدالمجید    نیک روان    17248

310    ابراهیم    هادی    13322

311    حسن    همایونی    39009

312    علی    همت زاده    24019

313    سیامک    همتیان سورکی    18005

314    نصرت الله    واحدی    24037

315    محمدرضا    واعظیان    آشپزخانه ابوالجدایل

316    علی حسین    ولی پور    18003

317    قربان    یعقوبیان    30278

318    سید ابوالقاسم    یغطین    24019

319    رحمت اله     یوسفی    30278

320    جواد    یونسی زاده    41021

321    مجید    یونسیان    17775

تیراندازی مرگبار در زندان

تیراندازی مرگبار در زندان

تیراندازی مرگبار در زندان
به گزارش روابط عمومی سازمان زندان‌ها، سحرگاه امروز و دقایقی بعد از اذان صبح یکی از سربازان وظیفه زندان آباده در پی علت نامعلومی اقدام به تیراندازی نمود که متاسفانه در پی این حادثه پاسیار نوذر احمدی و چهار نفر از سربازان وظیفه به نام های حسن حیدری، عرفان محمدی، صادق زنگنه و عرفان طباطبایی جان خود را از دست دادند.
سرویس اجتماعی فردا: به گزارش روابط عمومی سازمان زندان‌ها، سحرگاه امروز و دقایقی بعد از اذان صبح یکی از سربازان وظیفه زندان آباده در پی علت نامعلومی اقدام به تیراندازی نمود که متاسفانه در پی این حادثه پاسیار نوذر احمدی و چهار نفر از سربازان وظیفه به نام های حسن حیدری، عرفان محمدی، صادق زنگنه و عرفان طباطبایی جان خود را از دست دادند.
 
هنوز انگیزه ضارب از این اقدام جنون آمیز مشخص نیست و تحقیقات در این زمینه ادامه دارد.
 
سرباز ضارب بلافاصله توسط مسئولین زندان دستگیر و جهت تحقیقات و بررسی علل حادثه در اختیار مقامات قضایی قرار گرفت.
 
همچنین تیمی از سوی سازمان زندان‌ها جهت پیگیری موضوع به محل حادثه اعزام گردیده است.

جزئیات تیراندازی مرگبار در زندان آباده

محمدرضا زارع رئیس شورای تامین شهرستان آباده گفت: یکی از سربازان یگان حفاظت زندان با شلیک به‌ عوامل یگان، پنج نفر را کشت و یک نفر را مجروح کرد.
 
زارع افزود: صبح امروز و در حالی که عوامل یگان حفاظت زندان در حال ورزش صبحگاهی بوده‌اند، سربازی که در یکی از برج‌های مراقبت مشغول نگهبانی بود، شروع به تیراندازی کرد و افسر نگهبان و چهار سرباز وظیفه را کشت و یک سرباز دیگر را نیز مجروح کرد.
 
وی با تصریح اینکه این موضوع هیچ ارتباطی به زندانیان و مسائل داخلی زندان نداشت، انتساب مسائل قومیتی به این واقعه را تکذیب و تصریح‌کرد: در بررسی‌های اولیه مشخص شده که متهم به قتل، دارای ثبات رفتاری نبوده است.
 
فرماندار شهرستان آباده گفت: در این حادثه نوذر احمدی افسر نگهبان، عرفان‌محمدی، صادق‌زنگنه، عرفان‌طباطبایی و حسن حیدری، سربازان وظیفه کشته شدند و محمدجواد هوشیار نیز مجروح شد.
 
رئیس شورای تامین شهرستان آباده با یادآوری اینکه سرباز ضارب، یک‌ماه قبل برای طی دوران خدمت سربازی به زندان آباده منتقل شده است، گفت: شرایط عادی در زندان آباده برقرار است.

مرده و زنده را در کامیون می ریختند!

مرده و زنده را در کامیون می ریختند!

 

به استناد سایت افسران جوان  جنگ نرم :گفتگوی اختصاصی شهرآرا با حمید شاکرنژاد؛ قاری بین‌المللی و شاهد عینی فاجعه منا؛ مرده و زنده را در کامیون می ریختند!

چه ساعتی این اتفاق افتاد؟
مشعرالحرام، محلی است میان عرفات و منا که حجاج باید بعد‌از غروب شرعی روز عرفه یعنی پس‌از پایان وقوف اختیاری در عرفات به آن سمت حرکت کنند و از آن وقت تا طلوع آفتاب روز دهم ذی‌الحجه همان روز، اعمال مخصوص این مکان را به جا آورند. ما همان‌جا توقفی داشتیم.
ساعت ۸صبح بود که ‌همراه‌با برخی قاریان حرکت کردیم به‌سمت رمی جمرات تا اعمال حج را انجام دهیم. ازدحام در این‌ مکان تاحدی عادی هست اما نه به‌اندازه‌ای که همان اول وقت احساس شود.
پس‌از طی مقداری از مسیر، چند‌مرتبه‌ جمعیت متوقف شد و دیگر حرکت نکرد؛ طوری‌که همه ایستاده بودند. مسیر عبور قفل شد و دیگر تکان نخورد. شدت ازدحام به‌اندازه‌ای بود که دیگر نه می‌شد یک قدم جلو رفت و نه به عقب برگشت. وضع بسیار اسفناکی به‌وجود آمد؛ نه آب بود و نه اکسیژن که نفس بکشیم.

یعنی نیم‌ساعت در این حالت متوقف شده بودید؟
گر الان اینجا حضور داشتید، متوجه می‌شدید که یک‌ربع ساعت هم نمی‌توان هوا را تحمل کرد. حتی در حالتی که راه می‌روید، اذیت می‌شوید؛ چه رسد به اینکه در جایی با ازدحام جمعیت ثابت بمانید؛ گویی زمان هزار برابر می‌شود.
واکنش حجاجی که در این شرایط گیر کرده بودند، در این لحظات چگونه بود؟
کم‌کم موجی از وحشت و حالت مرگ بین مردم ایجاد شد. ابتدا فکر می‌کردیم که راه باز می‌شود اما فشاری که روی قفسه سینه وارد می‌شد و بی‌اکسیژنی، ترس و وحشت مردم را افزایش داد. ترس از مرگ باعث شده بود برخی از حجاج واکنش‌های خاصی نشان دهند؛ برخی با نفس‌های بریده فریاد می‌زدند و به‌دنبال راه‌ گریز بودند.

یعنی هیچ راه فراری نبود؟
واقعا هیچ راهی نبود. نمی‌خواهم درباره کار دولت عربستان قضاوت کنم اما اگر ۱۰‌متر جلوتر از مکانی را که مسدود کرده بودند، می‌بستند راه فرار و گریزی به‌وجود می‌آمد. با شرایطی که ایجاد کرده بودند، نمی‌شد هیچ واکنشی نشان داد.
تشنگی کم‌کم حالت مرگ ایجاد کرد؛ طوری‌که همه خودمان را برای مردن آماده کرده بودیم. همه در شرایط مشابه بودیم و کسی نبود که چنین احساسی نداشته باشد؛ برخی‌ها خودشان را کنترل کردند اما بعضی نه‌.
همین که پلیس اعلام کرد باید سر جایتان بایستید، عده‌ای به‌خصوص آفریقایی‌ها تصمیم به نجات خود گرفتند و با هل‌دادن دیگران و به قصد هجوم‌بردن به سمت چادرها و بالارفتن از آن‌ها، استرس را در مردم بیشتر کردند. در این بین عده زیادی زیر دست و پا له شدند.

در خبرها و عکس‌ها می‌بینیم که مردم روی هم ریخته شده‌اند.
بله؛ من جلو بودم و می‌دیدم جمعیت روی هم می‌ریزند و له می‌شوند و جنازه‌ها زیاد می‌شود. جا کم بود؛ درنتیجه به محضی که اولی می‌افتاد، عده زیادی روی او می‌افتادند. فردی را دیدم که آن‌قدر له شده بود که تمام روده و معده و شکمش بیرون ریخته بود.

خودتان هم روی زمین افتادید؟
تاحدی فشار جمعیت را تحمل کردم اما کم‌کم احساس کردم که قلبم دارد می‌ایستد. در آن شرایط آدم فکر می‌کند مرگ سراغش نمی‌آید و هنوز امیدوار است. به‌مرور زمان، نفسم بند آمد و قلبم کند زد. داشتم با خدا صحبت می‌کردم. دیدم باید تسلیم شوم؛ همه اطرافیانی که مردند، مثل من آدم بودند. دست و پایم می‌لرزید.

چطور نجات پیدا کردید؟
️واقعیتش این است که دیدم اگر بخواهم درکنار جمعیت ثابت بایستم، با‌سختی و نفس‌تنگی خواهم مرد. می‌دیدم جمعیت زیادی جلویم دارند می‌میرند و جان می‌دهند. گفتم خدایا اگر قرار است بمیرم، بگذار راحت بمیرم. بین جمعیت افتادم و اشهدم را گفتم. دیگر نفهمیدم چه شد.
صدای آمبولانس‌ها را می‌شنیدم. دراز کشیده بودم که یک نفر گفت اشهدت را بگو. افرادی رویم آب می‌ریختند تا از آن حالت گیجی درآمدم. بعد به سمت بیمارستان ایرانی‌ها رفتم و بعد‌از تنفس مصنوعی، سعی کردند بدنم را خنک کنند.

چطور آمبولانس‌ها راه را باز کردند‌؟
خیلی دیر آمدند؛ وقتی که عده‌ای مرده یا در‌حال جان دادن بودند.

شنیدیم که این‌طور نبوده که فقط افراد مسن یا سالمند جان خود را از دست دهند و عده زیادی هم جوان بوده‌اند. درست است؟
⬅شرایط طوری نبود که جوان و پیر بشناسد؛ وقتی اکسیژن نباشد، جوان و پیر نمی‌بینید. یعنی شرایط جسمی هیچ تاثیری نداشت. اکسیژن که نرسد، جان فرد را می‌گیرد.

دولت عربستان ادعا کرده است این اتفاق به‌دلیل بی‌نظمی آفریقایی‌ها بوده است